Kinatur

Vi er på Tur!

Fra det Norske misjonsselskap Region Stavanger er vi fire heldige som har fått en tur til Kina! Bli med oss på turen som varer fra 3.-18. april 2009.

Du kan skrive en kommentar, eller du kan sende meg en mail.

Siste dagen

Inntrykk fra turenPosted by Lars Sigurd Fri, April 17, 2009 21:17:12

Det er sent på kveld på slutten av enda en minnerik dag. Det begynner å bli vanskelig å sortere alle minnene og huske de forskjellige stedene fra hverandre. Det kjennes som en evighet siden vi kom til Beijing, men det er altså bare to uker.

Også de siste par dagene her har vi fått med oss utrolig mye. Fra torsdagen har jeg nevnt Himmelens tempel og parken rundt, men vi var også på sykkeldrosjetur i Hutongene, gamle bydeler med lave, vi var på et lokalt marked, og vi fikk spise lunsj i et privat hjem. Vi hadde fritid på ettermiddagen som ble benyttet til vandring på Den himmelske freds plass, og for noen endte turen på et relativt kostbart tehusbesøk... smiley Torsdag kveld tok Sverre og jeg ut på en liten privat ekspedisjon, men undergrunnen opp til Olympiaparken for å se på den olympiske svømmehall som er litt av et skue om kvelden.

Siste dagen og turen gikk til den forbudte by. Man kan ikke annet enn å bli overgitt. Palasset er et gedigent vitnesbyrd fra en tid og et system som vi skal være glad vi ikke lenger har. Ming-dynastiet må ha brukt noe utrolig med både materielle og menneskelige ressurser for å virkeliggjøre sine ekstravagante planer. Det samme dynastiet reparerte og videreførte den kinesiske mur, så her sparte man ikke på noe. Men vi skal som verdenssamfunn være glade for at vi har disse historiske og arkitektoniske skattene så vel bevart. Kineserne har lagt inn over 1,3 milliarder kroner i restaurering av den forbudte by. Mye ble ferdig til OL, men enda mer står igjen, og ønsket er å gjøre så mye som mulig av palasset tilgjengelig for publikum.

Så var det silkemarked; en studie i agressiv markdsføring. En haug med boder samlet på fire-fem etasjer i et bygg. Klær, klokker, kofferter og kosmetikk fallbys av unge jenter som bokstavelig talt griper fatt i deg og drar deg inn i sin bod. Så skal det prutes og forhandles om ting man egentlig ikke hadde tenkt å kjøpe. Godt at man kan kjøpe seg en ekstra koffert til alt man kommer ut med...

Kvelden og turen ble avsluttet med en flott middagsbuffet i en roterende restaurant på toppen av et av Beijings mange luksushoteller.

I morgen må kofferten stappes så godt vi kan og så er det ikke annet igjen enn å ta farvel med guiden vår Erik, kinesiske yuen, praktfulle palasser og det sjarmerende menneskehavet.

Dag 13: Himmelens tempel

Inntrykk fra turenPosted by Lars Sigurd Thu, April 16, 2009 23:32:00

Turen nærmer seg ubønnhørlig slutten. Dette blir det nest siste innlegget på bloggen.

Vi tok nattoget fra Xian til Beijing natt til i dag. Det gikk bedre enn forventet, og det ble faktisk litt søvn…

Dagen i Beijing har vært lang og innholdsrik (igjen), og her kommer noen bilder fra Himmelens tempel og parken rundt. Tempelet er selve symbolet for Beijing og ble som sådan flittig brukt i forbindelse med OL i 2008. Det ble i anledningen også pusset opp og fremstår nå særdeles vakkert. Det ble bygget av den tredje keiser i Ming-dynastiet (den første beseiret Mongolene og flyttet hovedstaden til Nanjing; se dag 3) som også beordret byggingen av Den forbudte by og flyttet hovedstaden tilbake til Beijing.

I Himmeltempelparken driver pensjonister og andre gymnastikk i mange forskjellige former. en spasertur om formiddagen er veldig hyggelig, til tross for alle selgerne som skal prakke på deg fjærballer, hatter og postkort…

Dag 11: Villgåspagoden

Inntrykk fra turenPosted by Lars Sigurd Thu, April 16, 2009 23:04:35

Nå må jeg innrømme at dette blir mer om fontener enn om villgjess. Villgåspagoden er historisk og vakker, men like ved ligger en musikkfontene som skal være Asias største. Og kineserne er ikke annerledes enn folk flest; de liker musikk og de liker fontener, så mange samler seg for å høre fontenen spille to ganger om dagen.

Det var så moro å bare tusle rundt med en telelinse og se på folk som koste seg og poserte foran vannet.

Dag 11: Terakotta-hæren

Inntrykk fra turenPosted by Lars Sigurd Tue, April 14, 2009 22:45:14

221 år f.Kr. utropte Qin Shihuang seg til den første keiser i noe som var mye mindre enn dagens Kina, men som allikevel var et mektig område. Hovedstaden lå i Xian, og han begynte umiddelbart byggingen av sitt eget gravsted utenfor byen. 37 år senere døde han og ble begravet i et gigantisk gravkammer som ennå ikke er utgravd.

Noen hundre meter øst for graven, derimot, fant noen bønder i 1974 ved en tilfeldighet et hode støpt i leire, en liten begynnelse på det som skulle vise seg å være en underjordisk hær, sannsynligvis bygget for å beskytte keisergraven. Den anslås til å være på 8000 mann, hester og vogner, alle soldatene med unike ansiktstrekk… Man har ikke gravd ut alt og venter også med å gjøre det til man har bedre teknikker til å ta vare på farger etc.

Så å si alle figurene er knust, og mange er hodeløse, men et nitid rekonstruksjonsarbeid har gitt oss mange fantastiske figurer. Verdens åttende underverk er et underlig vitnesbyrd fra fortiden. Når man en gang finner ut hvordan man skal grave frem keiserens eget gravkammer regner man med at det vil bli verdens niende underverk.

Dag 10: Restaurant på kinesisk

Inntrykk fra turenPosted by Lars Sigurd Mon, April 13, 2009 22:07:58

I dag har vi hatt en transportetappe, med fly nordvestover fra Changsha til Xian; Vestfreden, en gammel hovedstad. Her skal vi blant annet få se verdens åttende underverk: Terakotta-hæren. Det blir nok neste kapittel.

Jeg tenkte derimot å si noen ord om hva slags servering vi har fått. Vi har nemlig i dag spist på verdens største resturant, som dere kan se av bildene (jeg ser at jeg trenger å ta noen nærbilder av de forskjellige rettene). Den var helt gigantisk med hus og rom i alle bauer og kanter, og med kjøkkenet i midten av det hele.

Frokost spiser vi jo på hotellene, og der kan man jo velge både det ene og det andre, både vestlig og østlig. Men lunsj og middag spiser vi oftest felles, og da er det vår guide som har plukket ut stedene og menyen. Uten unntak har vi blitt plassert rundt store nimannsbord med snurreplate i midten. Små tallerkener, tekopp, pinner og risskål foran oss. Vi får alltid ris og te, og valget mellom Cola, Sprite eller øl.

Så kommer rettene på bordet, en etter en. De kan variere noe fra sted til sted, men lokale varianter og mer eller mindre krydret. Men stort sett er det mye lettkokte eller syltede grønnsaker av mange slag, noe fisk, noe svinekjøtt, noe kylling, nudler, ”tofu” i en eller annen form og en eller annen suppe. Ofte rundes måltidet av med litt frukt.

De fleste på turen smaker på det meste og liker det meste. Noen synes nok det er litt rare smaker og litt rart å ikke få en ”skikkelig porsjon”. Men vi spiser oss mette og det er aller mest godlyder rundt bordet.

Selv trives jeg veldig godt med maten, selv om jeg styrer unna det sterkeste. Jeg synes det er flott å nippe litt til mange forskjellige retter, og spesielt at det er så mange grønnsaker i forskjellige tilberedelser. Vi har nok noe å lære av det østlige kjøkken når det gjelder balansen mellom kjøtt og grønnsaker…

Dag 9: Påskemorgen på kinesisk

Inntrykk fra turenPosted by Lars Sigurd Sun, April 12, 2009 20:23:01

Bei Zheng Jie kirke ligger i Changsha og er en stor menighet med flere gudstjenester hver søndag. Denne Påskemorgen hadde det vært gudstjeneste klokken 07:30 med 26 dåp. Vi hadde meldt vår ankomst til gudstjenesten 09:30. Siden disse utlendingene helt fra Norge skulle komme, flyttet de 12 dåpskandidater til den andre gudstjenesten, slik at vi fikk oppleve det også! Det var altså 38 personer som ble døpt i denne menigheten påskemorgen.

Gudstjenesten var ellers en lovsangsgudtjeneste og varte i nesten 2 og en halv time, men til tross for harde trebenker var det ingen i reisefølget som klaget. Det var stort kor med svulstig kinesisk kirkesang, det var ungdomsgruppe som danset, det var opplesing av dikt og sang med døvespråk, og sannelig kom det ikke et lite blandakor fra Norge også på sparket med en ganske inspirert fremførelse av ”Deg være ære” til taktfast klapp fra kinesiske brødre og søstre. Kristus er oppstanden!

Dag 8: Yiyang, Taohwalun

Inntrykk fra turenPosted by Lars Sigurd Sat, April 11, 2009 19:07:17

Disse to kinesiske stedsnavnene skulle få det til å ringe noen bjeller hos Kinainteresserte misjonsvenner. Hvis noe kan kalles et senter for NMS misjonsvirksomhet i Kina fra 1902-1951, så er det Taohwalun, ”Ferskenblomsthøyden”. Her ble det grunnlagt misjonsstasjoner, menigheter og kirker som finnes den dag i dag. Her anla NMS-misjonæren Jørgen Edvin Nilssen et sykehus som i dag er byen Yiyangs største. Her startet NMS-misjonæren Arthur Hertzberg en middelskole som ble svært betydningsfull for byen og som i dag er blitt en videregående skole med 4300 elever. Her ble det drevet skole for norske misjonærbarn. Her fant noen av misjonærene og misjonærbarn sitt siste hvilested.

Ingen av oss som var på besøk der i dag har i nevneverdig grad bidratt til noe av dette. Men vi ble allikevel gjenstand for menighetens takknemlighet og ble gjort svært mye stas på. Vi ble møtt av trommekorps og syngende kvinner. Vi hadde fellesskap i den gamle kirka og fikk se det falleferdige misjonærhuset under oppussing. Vi ble vist den nye kirka (innvielse i november 2009) i Taohwalun og ba sammen for den. Vi fikk se det nye sykehuset og den flotte skolen. Og så avduket vi sammen en navneplate over de misjonærene som døde i Kina og fant sin grav der. To av gravene er der ennå, resten er borte, under høyhus og veier. Men nå har de fått et varig minnesmerke.

Dag 7: Langfredag

Inntrykk fra turenPosted by Lars Sigurd Fri, April 10, 2009 20:11:45

Kvinnene skriker ut i det Jesus blir slengt i bakken av soldatene. Blodig og forslått blir han lagt oppå korset, bundet fast. Hammerslagene gir gjenlyd, kvinnene gråter.

Menigheten gråter også. Og de norske gjestene, som ikke skjønner ett ord av hva som sies, sitter også med tårer i øynene. Historien kjenner alle. Å se den dramatisk utspilt like foran seg er sterkt. Kanskje ekstra sterkt siden vi er i gammelt misjonsland, i Hunan i Kina. På bibelskolen i Changsha, og det er elevene som har påskespill langfredags kveld. De legger ikke to fingrer i mellom, men lar dramaet komme frem i full tyngde.

Tidligere på dagen har vi fått besøke skolen, hilst på rektor Chen, overlevert noen gaver og fått sett litt på hvordan de lever og studerer. 100 elever og ca 25 lærere i forholdsvis beskjedne kår. Nå skal de snart i gang med å bygge nytt. De har fått en større tomt et stykke utenfor byen; sentrum blir for dyrt. Med tiden ønsker de å utvide studietilbudet fra 3-årig bibelskole til full pastorutdannelse.

NMS støtter dette flotte arbeidet!